لزوم اصلاح اساسی قانون مالیات‌های مستقیم

javahermarket

جمعه 11 اسفند 1391  12:40 ب.ظ

نوع مطلب :اقتصاد  ،

لزوم اصلاح اساسی قانون مالیات‌های مستقیم

 

به چند دلیل عمده كه به شرح زیر خواهد آمد، ضروری است قانون مالیات‌های مستقیم موجود با شیوه‌ای كه در انتها می‌آید، اصلاح شود:

1 - ق.م.م موجود، مصوب سال 1366 بوده كه در سال‌های 1371 و 1380 اصلاحاتی به صورت كلی بر روی آن انجام‌گرفته است. آنچه مهم است این است كه فاصله زمانی سال 1366 تا 1388، نزدیك به 22 سال است و با وجود اینكه بر اساس اصلاحات سال‌های 1371 و 1380، تعدادی ماده اضافه یا كم شده یا كلماتی به صورت كلی اصلاح و تعدیل شده، اما اوضاع فعلی در سال 1388 به طور قطع از هر لحاظ با سال 1366 قابل قیاس نیست.

2 - شمولیت ق.م.م به طور قطع از همه قانون‌های موجود در كشور بیشتر است، زیرا امكان ندارد یكی از افراد این مملكت با یكی از ماده‌های این قانون سر و كار نداشته باشد. شاید بتوان گفت شمولیت ق.م.م. از قانون اساسی نیز بیشتر است.

3 - «ایرادات، چالش‌ها و تبعیض‌های مالیاتی» عمده‌ای در ق.م.م موجود مشاهده می‌شود كه در آینده به تفصیل بیان خواهد شد.

4 - به علت ایرادات اساسی در ق.م.م، تا به حال قریب به 2000 بخشنامه، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری و نظریه دفتر فنی مالیاتی صادر شده كه این موضوع چالش‌های عمده‌ای ایجاد كرده است:

1-4) با قاطعیت می‌توان گفت با توجه به تعداد مواد ق.م.م كه 273 ماده است، متون این قانون به حاشیه رفته است.

2-4) بخشنامه‌های مالیاتی جولانگاهی شده برای دلالان مالیاتی در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی و...، به طوری‌كه ارقام قطعی مالیاتی نسبت به ارقام مندرج در برگ‌های تشخیص بسیار كمتر است.

3-4) در بیشتر موارد بخشنامه‌ها و... جایگزین قانون شده كه این موضوع كاملا قابل بررسی است كه عملی غیرقانونی است.

4-4) با توجه به اینكه برای بسیاری از بخشنامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی و نظریات دفتر فنی، با شكایت افراد، دیوان عدالت اداری بسیاری از آنها را باطل اعلام كرده، بنابراین در حال حاضر، وضعیت مشخصی از بخشنامه‌ها و... وجود ندارد كه این موضوع باعث سر در گمی مودیان مالیاتی شده است.

5 - با عنایت به بند 4 فوق، زمینه برای تفسیر ماموران مالیاتی، مودیان مالیاتی و حسابداران رسمی فراهم شده است. (اگر چه بر اساس نص صریح قانون اساسی تفسیر قوانین عادی با مجلس شورای اسلامی است و شورای نگهبان نیز باید آن را تایید كند.) در حال حاضر ممیز مالیاتی یك تفسیر، سر ممیز مالیاتی تفسیر دوم، ممیز كل تفسیر دیگر، همه به نفع سازمان امور مالیاتی و از طرف دیگر مودی مالیاتی با مشاور خودش (كه نامبرده قبلا سرممیز یا ممیز كل دارایی بوده و قبلا تفیسر مشابه موارد یاد شده در بالا را داشته و اكنون با تغییر وضعیت اشتغال، تفسیرش با مودی مالیاتی یكسان است.) یك تفسیر چهارم و حسابداران رسمی نیز تفسیر پنجم را دارند.

6 - در كشورهای پیشرفته، در تشخیص مالیات، ممیز مالیاتی نقش چندانی ندارد زیرا درآمدها، هزینه‌ها و... مشخص است. در حال حاضر در ایران از جمله به دلیل وجود اقتصاد زیرزمینی و دلایل دیگر سیستم چانه زنی در تشخیص مالیات وجود دارد كه در نوع خود بی‌نظیر است و نوعی بی‌عدالتی مالیاتی را ایجاد كرده و زمینه‌ساز فساد اداری خواهد شد.

7 - قانون مالیات‌های مستقیم موجود، پاسخگوی بسیاری از مشكلات حاد موجود نیست. به عنوان نمونه، بیشتر شركت‌ها به دلایل متعدد تمایل دارند دو دفتره باشند. بر اساس ق.م.م موجود و قوانین قضایی، هیچگونه جرمی برای افرادی كه دو دفتر دارند، پیش‌بینی نشده است. به طوری كه همگان شاهدیم سالانه رقم نجومی از این بابت مالیات‌گریزی وجود دارد كه وارد خزانه كشور نمی‌شود. در ضمن بر اساس آمارهای موجود،در 95‌درصد موارد، وقتی كه مالیات شركت‌ها به شیوه علی‌الراس تشخیص داده می‌شود، شركت‌ها منتفع و سازمان امور مالیاتی متضرر می‌شود. شرکت‌های یاد شده تمایل دارند به شیوه علی‌الراس رسیدگی شوند تا هیچ سر نخی از منابع درآمدیشان مشخص نشود.

8 - با عنایت به ابهامات اساسی در قانون و اعتراض شدید مودیان مالیاتی به برگ‌های تشخیص صادره (در 95‌درصد موارد با اهمیت مودیان مالیاتی به برگ تشخیص صادره اعتراض می‌كنند)، فرآیند وصول مالیات از مودیان مالیاتی طولانی مدت شده كه خود برای سازمان امور مالیاتی، هزینه‌ای سرسام آور ایجاد می‌كند.

9 - بر اساس آمارهای موجود، هزینه اداره‌های كل امور مالیاتی بسیاری از استان‌ها از درآمدهای آنها بیشتر است و فقط در تعداد كمی از استان‌ها مثل تهران، اصفهان و چند استان دیگر، درآمدهای مالیاتی از هزینه‌های جاری اداره‌ها بیشتر است كه آن هم بیشتر مربوط به شركت‌های موجود در اداره مودیان بزرگ مالیاتی است كه مستند رسیدگی ادارات یاد شده، بیشتر صورت‌های مالی حسابرسی شده است.

10 - با توجه به اینكه ق.م.م یك قانون مادر است، بنابراین اصلاح آن باید به صورت اساسی باشد، زیرا هر چند سال یك بار نمی‌توان آن را تغییر داد.

11 - معضل اساسی كه در ق.م.م دیده می‌شود وضعیت نامشخص و نامعلوم شركت‌های معاف از مالیات و همچنان بنگاه‌هایی است كه به دلایلی خود را معاف می‌دانند (معافیت‌های ماده 139،معافیت فعالیت‌های كشاورزی، معافیت تعاونی‌ها و مناطق آزاد و....) یا خود را جزو ردیف‌های 1 تا 3 ماده 2 ق.م.م می‌دانند و یا شركت‌های معاف از مالیات وابسته به نهادهای مختلف بودند كه بعدا واگذار شده‌اند و همچنان هیچ سابقه‌ای در مورد آنها در ادارات امور مالیاتی وجود ندارد و خود را معاف از مالیات می‌دانند (در حالی كه بسیاری از آنها معاف هم نیستند) كه این دسته بنگاه‌ها 2 نوع معضل اساسی ایجاد كرده‌اند ...

الف) این شركت‌ها اگر معاف باشند این معافیت نوعی تبعیض است و زمینه رقابت را از بین می‌برد كه به طور قطع باید در اصلاحیه جدید، كل معافیت‌ها برداشته شود.

ب) بر اساس عرف موجود و برداشت از تعدادی مواد قانونی، مودیانی كه خود را مشمول معافیت می‌دانند خود را ملزم به رعایت قانون نمی‌دانند به طوری كه دفاتر قانونی نمی‌نویسند، اطلاعات خرید و فروش ارائه نمی‌دهند، اظهارنامه مالیاتی نمی‌دهند و... كه این خود زمینه گسترش فرار مالیاتی را بدین شكل فراهم می‌كند كه شركت‌های دیگر (مشمول) بسیار مایل هستند با هر شرایطی با شركت‌های فوق همكاری كنند، زیرا هیچ‌گونه سر نخی از فعالیت‌های فوق به اداره‌های امور مالیاتی ارائه نمی‌شود و این شركت‌ها فعالیت فوق را در دفاتر ثبت نمی‌كنند و مالیات نیز پرداخت نمی‌شود كه این رقم فرار مالیاتی فوق بسیار قابل‌توجه است.

12 - در اصلاحات اساسی كه در ق.م.م باید پیش‌بینی شود، امكان اعمال هر گونه نظر شخصی از سوی اداره‌های امور مالیاتی باید‌گرفته شود و در مواردی كه ارقام یا نرخ‌های جداگانه باید اعمال شود همه بر اساس نرم‌افزارها یا راهكار‌های كاملا مشخص باشد. این نحوه عمل، امكان چانه زنی را‌گرفته، اعمال تخفیف بی‌معنی شده و تبعیض مالیاتی به صفر می‌رسد. به عنوان مثال در حال حاضر بر اساس قسمت اخیر ماده 59، تعیین ارزش سر قفلی محل و همچنین بر اساس قسمت اخیر تبصره 1 ماده 115، تعیین ارزش روز دارایی‌های فروخته نشده شخص منحله با نظر اداره امور مالیاتی است كه در نوع خود بسیار جالب و قابل توجه است!

13 - در اصلاحات سال‌های 1371 و 1380، موادی حذف شدند كه بسیار كاربردی بودند و باید در اصلاحیه جدید، دوباره احیا شوند. به عنوان نمونه حذف ماده 129 ق.م.م است. این ماده در بیشتر كشورهای اروپایی و آمریكایی یك ماده بسیار پركاربرد و اجرایی و یكی از موادی است كه عدالت مالیاتی را برقرار می‌كند.

14 - در كشور‌های اروپایی و آمریكایی، ‌درصد بسیار كمی از اظهارنامه‌های مالیاتی مورد رسیدگی ممیزان مالیاتی قرار می‌گیرد. در حالی كه در ایران اظهار نامه‌های مالیاتی 100‌درصد مورد رسیدگی (آن هم كلیشه‌ای و به شیوه سنتی) قرار می‌گیرد كه این خود باعث تحمل هزینه زیادی به سازمان امور مالیاتی می‌شود.

15 - اصلاحات سال‌های 1371 و 1380 در پشت درهای بسته انجام شده است. در حالی كه طبق توضیحات بند 2 بالا قانونی كه كاربرد آن برای ایرانیان 100‌درصد است، باید به شرح پیشنهادی ذیل اصلاح شود.

پیشنهاد و نتیجه

با عنایت به توضیحات تفصیلی بالا، پیشنهاد اصلاح اساسی قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر توصیه می‌شود:

الف) ضروری است، با تشكیل كارگروه‌های متعدد و تخصصی در تمام شهرهای ایران، پیشنهادات كارگروه‌ها اخذ و نتیجه به كارگروه اصلی كه در سازمان امور مالیاتی تهران مستقر است ارائه شود.

ب) كار‌گروه تهران باید متشكل از نماینده سازمان امور مالیاتی، نماینده جامعه حسابداران رسمی ایران، نماینده صنعت و... باشد كه هر كدام یك رای داشته باشند، نظراتشان ارائه و پس از جمع‌بندی نهایی، در روزنامه‌های كثیرالانتشار به منظور اطلاع عموم مردم و ارائه نظراتشان، ارائه شود. بدیهی است برای انجام یك چنین حركتی 2 سال زمان نیاز است.

ج) ضروری است در اصلاحیه جدید، تمام بخشنامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، نظریات دفتر فنی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری اخذ و همه در صورت نیاز در متن قانون گنجانده شود.

د) متن قانون جدید باید ساده، روان، بدون كلمات مبهم، مشخص و... باشد.

ﻫ) باید در متن قانون گنجانده شود كه هر آنچه در قانون آمده است برای همگان لازم‌الاجرا است و در صورت وجود ابهام باید از مجلس شورای اسلامی استفساریه اخذ‌ شود و هیچ ارگانی حق صدور بخشنامه برای این قانون ندارد و آیین‌نامه‌های اجرایی نیز باید مجدد در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

و) پس از تصویب قانون در مجلس و تایید آن توسط شورای نگهبان، ضروری است سازمان امور مالیاتی در یك حركت انقلابی، تمام بخشنامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، نظریات دفتر فنی و... را باطل اعلام كند. 


نوشته شده توسط: موسی نایینی | آخرین ویرایش:- | نظرات ()

برچسب ها: مالیات ، قانون مالیات ،

حسابداری درآمد در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور

javahermarket

یکشنبه 6 اسفند 1391  10:49 ب.ظ

نوع مطلب :موفقیت  ،اقتصاد  ،

حسابداری درآمد در دانشگاه ها و دانشکده های

علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور

 

مراحل حسابداری درآمد در واحدهای تابعه دانشگاه

1– ارائه خدمت به بیماران و مراجعین بیمارستان ها و مراكز بهداشت و ...

١- بیماران و مراجعین در ازای ارائه خدمت نظیر درآمد ارائه خدمات درمانی سرپائی، درآمد ارائه خدمات

درمانی بستری، درآمد ارائه خدمات بهداشتی و یا سایر درآمدها، توسط واحد به ایشان، وجه نقد به صندوق

پرداخت می نمایند و یا ممکن است وجه مورد نظر را از طریق باجه های مستقر در محل به حساب بانکی

درآمدهای غیرقابل برداشت واریز نمایند در این صورت سند زیر صادرخواهد شد:

صندوق *****

بانک تمرکز وجوه درآمد اختصاصی(غیر قابل برداشت) *****

                                                                           درآمد عملیاتی ****

شرح: بابت دریافت وجوه نقد یا فیش واریزی به حساب بانک از بیماران

٢- واحد موظف است وجه دریافتی توسط صندوق دار از بیماران را به حساب بانک غیر قابل برداشت خود

واریز نماید. در این صورت سند زیر صادرخواهد شد:

بانک تمرکز وجوه درامد اختصاصی(غیر قابل برداشت ) *****

موجودی صندوق *****

شرح: بابت واریز وجه از صندوق به بانک غیر قابل برداشت

٣- اغلب قبل از ارائه خدمت به بیمار وجهی تحت عنوان ودیعه از مراجعین دریافت گردد، واحد وجه دریافتی

را به عنوان پیش دریافت درآمد شناسایی نموده و تا هنگامی که خدمتی ارائه نداده است به عنوان بدهی

خود تلقی می نماید، زیرا دریافت وجه قبل از ارائه کالا و یا خدمت انجام پذیرفته و در نتیجه در حکم

تعهدی برای موسسه است. این رویداد با ثبت زیر نشان داده خواهد شد.

موجودی صندوق *****

            پیش دریافت ارائه خدمات درمانی *****

 شرح: بابت دریافت ودیعه از بیماران

٤- در هنگام تسویه با مراجعه کنندگان، حالات مختلف زیر وجود دارد؛

الف) مبلغ خدمت مورد نظر ارائه شده بیش از ودیعه باشد. در اینصورت ثبت زیر صادر خواهد شد:

موجودی صندوق *****

پیش دریافت ارائه خدمات درمانی *****

                                        درآمد ارائه خدمات درمانی *****

شرح: بابت تسویه با بیماران از محل ودیعه قبلی

 ب) مبلغ خدمت مورد نظر ارائه شده کمتر از ودیعه باشد. در اینصورت ثبت زیر صادر خواهد شد

پیش دریافت ارائه خدمات درمانی *****

                                     موجودی صندوق *****

                                     درآمد ارائه خدمات درمانی *****

شرح: بابت تسویه با بیماران از محل ودیعه قبلی

ج) مبلغ خدمت مورد نظر ارائه شده برابر با ودیعه باشد. در اینصورت ثبت زیر صادر خواهد شد:

پیش دریافت ارائه خدمات درمانی *****

                                درآمد ارائه خدمات درمانی *****

شرح: بابت تسویه با بیماران از محل ودیعه قبلی

د) خدمت مورد نظر ارائه نشده و واحد ملزم به برگشت وجه معادل با ودیعه باشد. در اینصورت ثبت زیر

: صادر خواهد شد

پیش دریافت ارائه خدمات درمانی *****

                                 موجودی صندوق *****

شرح: بابت تسویه با بیماران از محل ودیعه قبلی

٥- همچنین واحد با توجه به قراردادهای منعقده با سازمان های بیمه گر در ازای ارائه خدمت به بیماران از

آنها نسخه دریافت می نماید، در ازای دریافت نسخ سازمان های بیمه گر طرف قرارداد موسسه از مراجعین

به تفکیک سازمان، ثبت زیر صادر خواهد شد. این ثبت به منظور کنترل جمع نسخ دریافتی از بیماران

توسط بخش های مختلف واحد با نسخی که در پایان هر ماه به سازمان های بیمه گر مربوطه ارسال می

گردد، زده می شود.

کنترل نسخ دریافتی ارسال نشده *****

                              کنترل درآمد نسخ ارسال نشده *****

شرح: بابت دریافت نسخه از بیماران

٦- واحد در پایان هر ماه اطلاعات نسخ دریافتی از بیماران را در فرم های مخصوص هر سازمان طرف قرارداد

مربوطه جمع آوری نموده و جهت دریافت وجه محاسبه شده طبق مدارک به آن سازمان ارسال می دارد.

تحویل مدارک به سازمان طرف قرارداد، زمان شناسایی درآمد مربوط به نسخ دریافتی از بیماران است که

قبلا صرفا به منظور کنترل درآمد نسخ، ثبت زده شده بود لذا همزمان با ثبت شناسایی درآمد، ثبت

کنترلی آن معکوس می شود که نشان دهنده تحویل نسخ و مدارک پزشکی مورد نظر به سازمان طرف

قرارداد است. در این هنگام ثبت زیر صادر خواهد شد.

حسابهای دریافتنی *****

کنترل درآمد نسخ ارسال نشده *****

                                    درآمد ارائه خدمات درمانی *****

                                    کنترل نسخ دریافتی ارسال نشده *****

شرح: بابت ارسال صورتحساب به سازمانهای بیمه ای طرف قرارداد

٧- به هنگام دریافت طلب از سازمان طرف قرارداد، دو حالت وجود دارد:

الف) در صورتی که وجه بطور مستقیم به حساب بانک غیر قابل برداشت واحد واریز و فیش واریزی به واحد

داده شود، ثبت زیر صادر می شود:

بانک تمرکز وجوه درآمد اختصاصی *****

                                       حسابهای دریافتنی *****

شرح: بابت دریافت مبلغ از سازمان طرف قرارداد

ب) در صورتیکه سازمان طرف قرارداد در ازای بدهی خود چک صادر نموده و تحویل واحد دهد، از زمان

تحویل چک تا زمان وصول و واریز وجه چک به حساب بانک غیر قابل برداشت ثبت های زیر در واحد صادر

خواهد شد:

ب- ١) به هنگام دریافت چک از سازمان طرف قرارداد توسط واحد

اسناد نزد صندوق *****

                 حسابهای دریافتنی *****

شرح: بابت دریافت چک از سازمان طرف قرارداد

ب- ٢)به هنگام بابت واگذاری چک به بانک جهت وصول

چک در جریان وصول *****

                    اسناد نزد صندوق *****

شرح: بابت واگذاری چک به بانک جهت وصول

ب- ٣) به هنگام وصول چک واگذار شده به بانک و واریز به حساب بانک غیر قابل برداشت واحد

بانک تمرکز وجوه درامد اختصاصی *****

                                    چک در جریان وصول *****

شرح: بابت وصول چک واگذار شده

٨- چنانچه بنا به دلایلی چک های واگذاری به بانک وصول نشود. بانک کتبا طی فرم واخواست، برگشت چک

را به واحد اعلام می دارد، در این صورت ثبت زیر صادر خواهد شد:

اسناد واخواست شده *****

                         چک در جریان وصول *****

شرح: بابت برگشت چک واگذار شده

٩- واحد پس از دریافت اصل چک واخواست شده و فرم برگشت چک، اصل مدارک را جهت وصول مبلغ آنها

از اشخاص ذیربط به واحد حقوقی دستگاه اجرایی ارسال کرده و ثبت زیر صادر می گردد.

اسناد نزد اجراء و دعاوی حقوقی *******

                                    اسناد واخواست شده *****

شرح: بابت ارسال اسناد واخواست شده به واحد حقوقی ( در صورت امکان حساب اسناد نزد اجراء و دعاوی

حقوقی را در قسمت اسناد دریافتنی اضافه نمایید که نشان دهنده اسنادی است که جهت پیگیری و وصول

به واحدحقوقی تحویل داده شده است.)

- درآمد هر واحد در اواسط و پایان هر ماه از بانک غیر قابل برداشت، به بانک خزانه تمرکز وجوه ستاد واریز

می گردد، واحد موظف است اطلاعات درآمد وصولی خود را به همراه مدارک مربوطه، به ستاد ارسال نماید

هنگام ارسال اطلاعات مربوط به واحد درآمد ستاد ثبت زیر صادر می شود.

رابط درآمد *****

            بانک تمرکز وجوه درآمد اختصاصی(غیر قابل برداشت ) *****

شرح: بابت ارسال درآمد به ستاد

- ستاد دانشگاه پس از برگشت وجه درآمد واحد از خزانه، آنرا تحت عنوان اعتبار درآمد اختصاصی به واحد

پرداخت می نماید از آنجا که ستاد درصدی از وجه برگشتی درآمد واحد را به نفع خود کسر( آیا نیاز به

استناد به مصوبه ای دارد؟) می نماید. واحد به هنگام ثبت اعتبار اختصاصی دریافتی از ستاد، برای نشان

دادن سهم ستاد از درآمد خود،از حساب درآمد ارسالی به ستاد استفاده نموده و ثبت زیر را صادر می

نماید.

بانک اعتبارات *****

                   حساب رابط بستانکار اعتبارات *****

درآمد ارسالی به ستاد *****

                   حساب رابط درآمد *****

شرح: بابت دریافت اعتبار درآمد اختصاصی پس از کسر سهم ستاد

2- ارائه خدمت به دانشجویان

واحدهای آموزشی اعم از دانشکده ها و یا معاونت های دانشگاه بر اساس مصوبات و دستورالعمل ها در قبالارائه خدمت به دانشجویان مانند درآمد شهریه، درآمد فروش غذا ویا سایر درآمدها، از طریق واریز به حساب های غیر قابل برداشت خود، وجه دریافت می دارند. در این صورت ثبت های درآمدی مانند ثبت دریافت وجه در بیمارستانها می باشد با این تفاوت که بدلیل نداشتن نسخ، به ثبت ها آن نیاز نیست.

مراحل حسابداری درآمد در ستاد دانشگاه

١- معادل اقلام برآورد درآمد عمومی موافقتنامه متبادله

حساب درآمد واحدهای دستگاه ***** ( باید اضافه شود طبق پیوست ١ بخشنامه ماده ١٢٨

(٧٩ /٠٨ / ٥٤ مورخ ٣٠ /٧٢٧٦ / قانون محاسبات عمومی کشور به شماره ٣٢٨٦٩

                                              حساب درآمد پیش بینی شده *****

٢- معادل اقلام درآمد تحقق یافته برای وصول

حساب درآمد پیش بینی شده *****

                         حساب درآمد تحقق یافته ***** ( باید اضافه شود طبق پیوست ١ بخشنامه ماده ١٢٨ قانون محاسبات عمومی کشور به شماره 54/7276/32869 مورخ 79/08/30 )



٣- هنگامی که درآمد هر واحد در اواسط و پایان هر ماه از بانک غیر قابل برداشت، به بانک خزانه تمرکز وجوه

ستاد واریز می گردد، واحد اطلاعات درآمد وصولی خود را به همراه مدارک مربوطه، به ستاد ارسال می

نماید، هنگام دریافت اطلاعات مربوطه توسط واحد درآمد ستاد ثبت زیر صادر می شود.

خزانه تمرکز وجوه درآمد اختصاصی *****

                                       رابط بستانکار درآمد *****

شرح: ثبت بابت درآمد ارسالی از واحد .................... به ستاد


٤- درآمد تجمیع شده در حساب خزانه تمرکز وجوه حداکثر تا پایان هر ماه به خزانه ارسال می گردد و اعلامیه

آن توسط بانک به امور مالی ستاد تحویل می گردد. در این هنگام ثبت زیر صادر می شود.

درآمد ارسالی به خزانه *****

                        خزانه تمرکز وجوه درآمد اختصاصی *****

شرح: ثبت بابت ارسال درآمد از بانک تمرکز وجوه به خزانه

٥- بر اساس ماده ٧ آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه درآمد وصولی دستگاه به خزانه ارسال می گردد و

خزانه عینا آنرا به صورت کمک دریافتی از دولت به موسسه عودت می دهد، در این هنگام ثبت زیر صادر

می شود:

بانک اعتبارات *****

              کمک های دریافتی از دولت *****

شرح: دریافت وجه درآمد بصورت اعتبار اختصاصی از خزانه توسط دانشگاه


٦- ستاد دانشگاه، کمک دریافتی از دولت را با توجه به میزان درآمد گزارش شده هر واحد پس از کسر درصدی

از درآمد واحد (بین ٥ تا ١٠ درصد) به واحد مذکور اعتبار می دهد، از آنجا که ستاد درصدی از درآمد واحد

را به نفع خود کسرمی نماید. برای نشان دادن سهم ستاد از درآمد واحد، از حساب درآمد وصولی از واحد

استفاده نموده و ثبت زیر را صادر می نماید.

حساب رابط بدهکار اعتبارات *****

حساب رابط بستانکار درآمد *****

                                بانک اعتبارات *****

                                درآمد وصولی از واحد تابعه *****

شرح: ثبت بابت ارسال وجه دریافت شده اختصاصی به واحد غیرمستقل


نوشته شده توسط: موسی نایینی | آخرین ویرایش:- | نظرات ()

فرق بین Cost و Expese

javahermarket

شنبه 5 اسفند 1391  11:23 ب.ظ

نوع مطلب :اقتصاد  ،

فرق بین Cost و Expese
 
 

Cost عبارت است از هزینه هایی كه به بهای تمام شده تخصیص می یابند این هزینه ها در پایان دوره می تواند هزینه شود و درصورت سود و زیان نشان داده شود یا به موجودی باقی بماند و در ترازنامه منعكس شود.

Expense عبارت است از هزینه هایی كه در پایان دوره در صورت سود و زیان از درآمد همان دوره كسر می شود .

مثال:

بهای تمام شده كالای ساخته شده:1000

موجودی پایان دوره كالای ساخته شده:75

موجودی پایان دوره مواد اولیه:200

كالای در جریان ساخت پایان دوره:350

هزینه های اداری مالی:150

هزینه های توزیع و فروش:50

سایر هزینه های غیر عملیاتی:20

محاسبه Cost

بهای تمام شده كالای ساخته شده+موجودی كالای درجریان ساخت+موجودی مواد اولیه

1000+200+350=1550

 

محاسبهExpense

بهای تمام شده كالای فروش رفته+هزینه های اداری مالی+هزینه های توزیع و فروش+سایر هزینه های غیرعملیاتی

925+150+50+20=1145


نوشته شده توسط: موسی نایینی | آخرین ویرایش:- | نظرات ()

برچسب ها: Expese ، Cost ،
  • تعداد کل صفحات:2  
  • 1  
  • 2  
سیستم افزایش آمار هوشمند تک باکس

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو