عوامل موفقیت اقتصادی

javahermarket

شنبه 31 فروردین 1392  11:14 ب.ظ

نوع مطلب :موفقیت  ،اقتصاد  ،راه رسم زندگی  ،

عوامل موفقیت اقتصادی

مقدمه

تا آن جا که در حافظه تاریخ مانده است، از دیرباز تاکنون، انسان ها برای گذران زندگی خویش، با نیازهای نامحدود و منابع محدود روبه رو بوده اند و همین ناهمگونی، علت پیدایش علم اقتصاد بوده است و اهمیت این مسئله، باعث شده است تا متفکّران و فیلسوفانی مثل افلاطون و ارسطو و سیسرون حکیم، نظریه های خاصی در برخی ابواب اقتصادی، مطرح نمایند.(1)

زیاده طلبی و منفعت پرستی انسان، موجب می شود تا هر کس که قدرت بیشتری دارد، از منابع موجود بیشتر استفاده و بهره برداری کند. لذا عدالت اقتصادی و پرهیز از رباخواری، «شاه بیت» نظریه های اقتصادی بوده اند.

بعضی از مکتب های اقتصادی، اهرم وجود دولت را برای این کار پیش بینی کرده اند که برای نمونه می توان به مرکانتیلیست ها، سوسیالیست ها و کینزین ها اشاره کرد.

در مقابل، مکتب های دیگری اعتقاد دارند که حذف دولت از اقتصاد و زمینه ایجاد رقابت، می تواند فضای جامعه را با عدالت عطرآگین نماید. فیزیوکرات ها و کلاسیک ها، از نمونه های گروه دوم اند. تفکر غالب در اقتصاد امروزی، اقتصاد مختلط است؛ یعنی نه به طور کامل اقتصاد خصوصی و سرمایه داری و نه اقتصاد دولتی و لذا موفّقیت اقتصادی را باید با این دید بررسی کرد. در این نوشتار، بعضی از معیارهای موفقیت اقتصادی را از دو منظر غیر اسلامی و اسلامی، در جنبه های مصرف و تولید، بررسی می کنیم.

 

1. معیارهای موفقیت در اقتصاد غیر اسلامی

الف) حداکثر کردن مطلوبیت

مطلوبیت، یک صفت کیفی است که مصرف کننده از یک کالا احساس می کند و این مطلوبیت، همراه با افزایش مصرف، کاهش می یابد. در یک مثال ساده، فرض کنید شما در هوای گرم، بسیار تشنه هستید. اوّلین لیوان آب را که می نوشید، برای شما مطلوبیت بالایی دارد؛ ولی دومین لیوان، لذت لیوان اوّل را ندارد و همین طور لیوان سوم از لیوان دوم مطلوبیت کم تری دارد. همان طور که گفته شد، مطلوبیت، صفتی کیفی مانند هوش، استعداد، زیبایی و... است که با عدد و رقم قابل اندازه گیری نیست؛ گرچه واحدهایی برای اندازه گیری آن معیّن نموده اند. مثلاً در نمونه آب و تشنگی، گفته شده لیوان اوّل، صد یوتیل(Util) و لیوان دوم، هشتاد یوتیل مطلوبیت دارد. گفته شده که مصرف کننده با توجه به بودجه ای که در اختیار دارد و می تواند به دو کالا اختصاص دهد، ترکیبی از دو کالا را انتخاب می کند که مطلوبیت بالاتری نسبت به ترکیبات دیگر داشته باشد. در شکل روبه رو از ترکیب، منحنی«ج» را انتخاب می کند که هم با بودجه اش سازگاری دارد و هم بهترین و بالاترین مطلوبیت را به او می دهد.(2)

ب) حداکثر کردن سود

تولیدکنندگان، باتوجه به شرایط اقتصادی، هزینه های تولید و تقاضای بازار، برای ایجاد یک کارگاه تولیدی به ارزیابی می پردازند و در نهایت، به تولید کالا یا خدماتی می پردازند که بالاترین سود را برای آنها به ارمغان آورد. حتی در هنگام افزایش یا کاهش تولید نیز همین هدف را دنبال می کنند. با همین معیار، هر سال کارخانه را ارزیابی می کنند و در صورتی که این هدف محقق نشود، کارخانه را تعطیل می کنند. کم تر کسی در اقتصاد غرب، نظر به نیازهای جامعه یا رضایت خداوند دارد.

ج) تحلیل هزینه - فایده

هرگونه تصمیم گیری در اقتصاد بر اساس این تحلیل صورت می گیرد که آیا هزینه ای که برای تصمیم خاص اقتصادی پرداخت می شود، چه مقدار منفعت دارد. اگر منفعت آن بیشتر از هزینه ها باشد، آن را عملی می کند وگرنه چشم پوشی کرده، به دنبال جایگزین می گردد. این بند، تقریباً مشابه بند «ب» است؛ فقط در این جا هزینه های معنوی نیز لحاظ می شود. فرض کنید کشوری بخواهد ارتباط تجاری با کشورهایی برقرار کند که علاوه بر کالاهای متداول، مواد مخدر نیز تولید می کنند. در این صورت، ارتباط با این کشورها هزینه های معنوی بالایی دارد. گرچه دولت در قبال آنها پولی نمی دهد؛ امّا آثار مخرّب اعتیادی که دامن جوانان را می گیرد، بسیار سنگین است. باتوجه به هزینه های مادی و معنوی، اشخاص، بنگاه ها و دولت ها، گزینه ای را انتخاب می کنند که فایده اش بیش از هزینه هایش باشد.

2. معیارهای موفقیت اقتصادی از نظر اسلام

در این دیدگاه، ملاک موفقیت، فقط عوامل مادی نیست و کسی که فقط در پناه تصمیمات اقتصادی، دنیای خویش را آباد کند، فرد موفقی نخواهد بود. در قرآن آمده است: «رَبَّنا آتِنا فی الدُّنیا حَسَنةً و فی الآخِرةِ حَسَنة»(3)

و وزن آخرت با دنیا یکی گرفته شده است. حتی در آیات دیگری برای آخرت، اهمیت بیشتری قائل شده است: «والآخِرةُ خَیرٌ لَک مِنَ الاُولی »(4)

و در آیه دیگری آمده است: «والآخرةُ خَیرٌ وَ أبقی »(5)

. یا در سوره مطّففین، وقتی خداوند از نعمت های بهشتی یاد می کند، از مشتاقان می خواهد که برای رسیدن به آن نعمت ها از یکدیگر پیشی بگیرند.

ملاحظه می شود که برخلاف اقتصاد رایج دنیا، مسابقه فقط با معیار تحلیل هزینه - فایده و حداکثر کردن مطلوبیت نیست؛ مسابقه در نعمتی است که ما فقط وصف آن را شنیده ایم. از دیدگاه اسلام، باید به دنبال موفقیتی بود که دو جنبه مادی و معنوی را تأمین کند. عوامل موفقیت در سطح فرد و جامعه را باید در لابه لای آیات قرآن و کلمات معصومان(ع) جستجو کرد. قطعاً عوامل زیادی را می توان نام برد که از حوصله این نوشتار و خواننده خارج است. در این جا به بعضی از آنها در زمینه تولید و مصرف اشاره می کنیم.

بخش اوّل: تجارت و تولید

الف) تجارت نمودن برای خود

رشد تولید را می توان به عنوان معیاری برای پیشرفت کشورها مطرح ساخت. آنچه می تواند جامعه اسلامی را در قبال زورمداران مصون بدارد، عدم وابستگی به آنهاست و این مهم تحقق نمی یابد، مگر این که واحدهای تولیدی باتوجه به نیازها افزایش یابند که در نتیجه، هم بین واحدهای تولیدی رقابت ایجاد می کند و هم تولید، از نظر کمّی و کیفی افزایش پیدا می کند. این ملاک را از بیان امام صادق(ع)، می توان فهمید:

عمّار ساباطی از امام صادق(ع) پرسید: «اگر شخصی اجیر شود، همان مقداری را به دست می آورد که خودش تجارت کند؟». حضرت فرمود: «اجیر کسی نشود، تجارت کند و از خدا طلب روزی نماید».(6)

ب) ریسک پذیری

در شرایط عادی، هرکار تولیدی یا تجاری با خطر (ریسک) روبه روست. تولیدکننده نمی داند در موقع محصول کالا، شرایط جامعه چگونه خواهد بود. آیا تقاضا برای کالای تولیدی او وجود خواهد داشت؟

گرچه موقع تأسیس واحد تولیدی، ارزیابی مثبتی از شرایط موجود و آینده داشته است، ولی ممکن است هم زمان با او محصولات بهتری از طریق دیگر، تولید شوند. ممکن است مشابه این کالاها از خارج وارد گردد و به قیمت ارزان، در دسترس مردم قرار گیرد؛ ممکن است تا زمان تولید، سلیقه مردم عوض شود؛ ممکن است بر اثر شرایط سیاسی کشور، مواد اوّلیه، کمیاب شود و تولید آن را با خطر مواجه کند. اگر تولیدکننده در گرداب این افکار فرو رود، نباید تولید کند و تاجر نباید تجارت نماید؛ ولی امروزه گفته می شود افراد ریسک پذیر، نسبت به افراد ریسک گریز، موفق ترند. امام علی(ع) فرمود:

تاجر ترسو، محروم است و برای تاجر جسور (ریسک پذیر)، رزق و روزی تضمین شده است.(7)

ج) انتخاب کشاورزی به عنوان بهترین بخش برای تولید

بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات، از جمله بخش های مهم اقتصاد هستند که هر کشوری به فراخور وضعیت جغرافیایی و امکانات، در یکی از آنها مزیّت نسبی دارد و می تواند همان را فعال کند و در بخش های دیگر، مصرف کننده کالاهای دیگران باشد. البته بعضی کشورها قابلیت رشد در همه بخش ها را دارند. در روایات ما بدون توجه به شرایط و به طور مطلق، بر احیای کشاورزی تأکید شده است. حتی از دیدگاه فقه شیعه، اگر کسی زمین های معطّل افتاده را آباد کند، با شرایطی مالک آن می شود. امروزه به محصولات کشاورزی مثل گندم و برنج به عنوان کالای مصرفی نگاه نمی شود؛ بلکه از آنها به عنوان ابزارهای سیاسی در دست قدرت های بزرگ یاد می شود. در گذشته، برنج تولید داخل ژاپن، به قیمت چند برابر برنج وارداتی تمام می شد، ولی ژاپنی ها تحمل کردند تا در نهایت، نیاز خود را در داخل برآورده کنند. حیف است مسلمانان با توجه به امکاناتی که دارند،

نیازمند محصولات کشاورزی دیگران باشند. امام علی(ع) می فرماید:

هر کس آب و خاک کافی داشته باشد و حقیر بماند، از خدا دور شده است.(8)

امام باقر(ع) نیز فرمود:

هیچ شغلی نزد خدا محبوب تر از کشاورزی نیست و همه پیامبران، به غیر از ادریس، کشاورز بوده اند.(9)

 

د) - تولید کالاهای ضروری

در روایت مفصّلی از امام صادق (ع) آمده است که در تولید باید چهار اصل رعایت شود:

1. اصل احتیاج عمومی،

2. اصل سودمندی عمومی،

3. اصل قوام اجتماعی،

4. اصل پاسخگویی به نیازمندی های عمومی توده ها.(10)

بخش دوم: مصرف

الف) - میانه روی در مصرف

همان گونه که در مقدمه آمد، انسان با محدودیت منابع مالی و نامحدود بودن نیازها روبه روست و علم اقتصاد نیز زاییده همین کمیابی (Scarcity) است. لذا با همین معیار، بعضی کالاها مثل هوا، اقتصادی نیستند، چون به میزان نامحدود، وجود دارد و هر کس برای هر اندازه از مصرف آن آزاد است. برای چیره شدن بر کمیابی، تنها راه، میانه روی است که در روایات از آن تعبیر به اقتصاد شده است.

رسول خدا فرمود:

میانه روی در خرج کردن، نصف معیشت است.(11)

هم ایشان می فرماید:

هر کس میانه روی کند، خدا او را بی نیاز گرداند.(12)

امام علی(ع) نیز فرموده است:

میانه روی، مال اندک را رشد می دهد.(13)

وامام کاظم(ع) می فرماید:

انسانی که میانه روی کند، فقیر نشود.(14)

ب) سربارِ دیگران نبودن

یکی از مشکلات کشورهای جهان سوم، بحثی به نام «بار تکفّل» است؛ یعنی هر کسی مسئولیت سیر کردن چند نفر را دارد و این رقم در این کشورها بالاست. در روایات سفارش شده که انسان باید از دستْ رنج خویش ارتزاق کند.

فضل بن ابی قرّه می گوید:

بر امام صادق(ع) وارد شدم، در حالی که مشغول کار بود. عرض کردم: جان ما فدای شما باد! کار را رها کنید یا ما یا غلامان برای شما انجام دهند. حضرت فرمود: «مرا به حال خود واگذارید. دوست دارم خدا مرا ببیند که با دست خویش کار می کنم و به دنبال طلب حلال هستم».(15)

روایات فراوان دیگری در مورد مذمّت تقاضا از دیگران و وابستگی به آنها وارد شده است. امام صادق(ع) فرمود:

شیعیان ما از کسی تقاضای چیزی نمی کنند؛ گرچه از گرسنگی بمیرند.(16)

و پیامبر(ص) فرمود:

هرگاه شخصی باب سؤال (درخواست و تقاضا) را بر روی خود بگشاید، خداوند، هفتاد باب فقر را بر او می گشاید.(17)

ج) پرهیز از اسراف و تبذیر

اسراف یعنی کالاهای زیاد مصرف کردن و تبذیر؛ یعنی از یک کالا که مورد نیاز واقعی او نیست استفاده کند، و بهای سنگینی در مقابل آن بپردازد. حد مصرفی مورد سفارش اسلام، «حدّ کفاف» است و این حد، کمیّت مشخصی ندارد. اسحاق بن عمار می گوید:

به امام کاظم(ع) گفتم: مردی ده پیراهن دارد. آیا در این کار اسراف کرده است؟ فرمود: «این، باعث دوام بیشتر جامه های اوست، و اسراف آن است که لباس آبرومند خود را در جاهای آلوده بپوشی و آن را ضایع کنی».(18)

علاوه بر آنچه گذشت، عوامل دیگری نیز وجود دارند که در آینده چنانچه مجالی باشد، به ذکر و توضیح آنها خواهیم پرداخت.


1 - کلیات علم اقتصاد، یدالله دادگر.

 

2 - کلیات علم اقتصاد، باقر قدیری اصلی، ص 113.

3 - سوره بقره، آیه 201.

4 - سوره ضحی، آیه 93.

5 - سوره اعلی، آیه 87.

6 - الکافی، ج 5، ص 90.

7 - کنزالعمال، ح 9239.

8 - قرب الإسناد، ص 115، ح 404.

9 - مستدرک الوسائل، ج 13، ص 461، ح 15898.

10 - ر.ک: الحیاة، محمدرضا حکیمی، ج 6، ص 264.

11 - کنزالعمال، ح 5434.

12 - تنبیه الخواطر، ج 1، ص 167.

13 - غررالحکم، ح 334.

14 - الخصال، ص 620.

15 - کتاب من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 163، ح 3595.

16 - وسائل الشیعة، ج 6، ص 309.

17 - جامع الأخبار، ص 379، ح 1061.

18 - مکارم الأخلاق، ص 112.


نوشته شده توسط: موسی نایینی | آخرین ویرایش:- | نظرات ()

برچسب ها: عوامل موفقیت اقتصادی ،

10 نگرش که مانع پیشرفت در زندگی می شود

javahermarket

شنبه 31 فروردین 1392  10:45 ب.ظ

نوع مطلب :موفقیت  ،اقتصاد  ،راه رسم زندگی  ،

10 نگرش که مانع پیشرفت در زندگی می شود

1- اگر در کاری شکست بخورید، بازنده هستید

این اتفاق ممکن است در تمام طول دوران تحصیلی و یا دوران شغلی برای ما اتفاق بیفتد. همه انتظار دارند که ما همیشه برنده، برنده، و برنده باشیم. شما باید این عقیده را در ذهن خود پرورش دهید که اگر چیزی را امتحان کردید، و در آن شکست خوردید، باید آنقدر آنرا تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کرده و پیروز شوید. اگر شما معتقد باشید که اگر در کاری شکست خوردید، آنوقت بازنده هستید پس باید بدانید که با این تفکر تمام مردم دنیا بازنده محسوب می شوند. با یک چنین اعتقادی فقط خودتان را از صحنه پیشرفت دور نگه می دارید. یک ایده نوین را جایگزین این تفکر غلط کنید.

2- اگر اجباری به تغییر نیست چرا تغییر کنیم

منظور من این نیست که به خاطر اصل تغییر و تحول در زندگی خود تغییر ایجاد کنید. بلکه نظر من این است که افراد باید با پیشرفت تکنولوژی خودشان را وفق داده از نوآوری ها بهره بیشتری در کارهای خود ببرند. ما باید تغییر کنیم تا بتوانیم در زندگی به جلو پیش برویم. تا آنجایی که می توانید از افرادی که به سکون تمایل دارند و از تغییر و تحول خوششان نمی آید پرهیز کنید. اگر متوجه تغییری می شوید که می تواند در زندگی شما پیشرفت ایجاد کنید حتماً آن را امتحان کنید.

3- تو به اندازه کافی مهارت نداری که از پس آن بربیایی

هیچ کس در زندگی از همان ابتدا به اندازه کافی در کاری مهارت بالا نداشته و همه بالاخره از یک جایی کار خود را شروع کردند.اگر تصمیم دارید کاری را انجام دهید، پس از همین حالا شروع کنید، به این دلیل که خیلی چیزها را در مورد آن مطلب نمی دانید، به خود استرس ندهید. حتماً نباید مدرک دانشگاهی داشته باشید تا بتوانید از عهده کاری بر بیایید. باید آنقدر تلاش کنید تا به هدف خود برسید. منابع دیگری بجز دانشگاه هم هستند که می توانند اطلاعات مفیدی را در زمینه های مختلف در اختیار شما قرار دهند. فقط باید راه و روش مناسب را پیدا کنید. اگر کارهایتان را به درستی انجام دهید و از راه درست وارد شوید و ارزش های خود را دست کم نگیرید، به راحتی دیگران متوجه توانایی های شما خواهند شد.

4- برای شروع کاری تازه خیلی دیر شده

میانگن عادی سن در اروپا برای آقایون 75 و برای خانم ها 79 است. این ارقام در امریکا و اروپا نسبت تقریباً مشابهی دارند. البته این رقم هر روزه در حال افزایش است و شاید روزی برسد که میانگین سن انسان ها به 100 سال نیز افزایش پیدا کند. این بدان معناست که هیچ وقت برای شروع کار تازه ای دیر نمی شود. شروع یک کار یا معامله تازه، راه مناسبی است که ذهن خود را فعال نگه دارید. همچنین این کار می تواند اشتیاق لازم برای انجام سایر کارها را نیز در اختیار شما قرار دهد. به هر حال هر کسی در یک سنی از دنیا می رود، اگر بخواهید منتظر روز مرگ خود بنشینید، آنوقت به هچ کاری نمی رسید، پس فقط هر کار تازه ای را امتحان کنید، اینطوری از زندگی لذت بیشتری خواهید برد.

5- پذیرش جبر مطلق

این شما هستید که زندگی خود را کنترل می کنید و هیچ کس دیگری نمی تواند این کار را بدون خواست و اراده شما انجام دهد. خداوند در درون شما نهفته است و نیروهای درونی شما را تقویت می کند. زمانی که نماز می خوانید، نه تنها شکر خداوند را به جا می آورید، بلکه خودتان را به یک زندگی بهتر ترغیب می کنید. زمانیکه از او طلب بخشش می کنید، از خودتان بخشش می خواهید. هیچ کس در جهان هستی نمی تواند واکنش های شما را کنترل کند. هیچ گاه اجازه ندهید یک چنین ایده ای به ذهن شما خطور کند. نباید به هیچ چیز و هیچ کس اجازه دهید که کنترل زندگیتان را به عهده بگیرند. برای خودتان زندگی کنید و به دیگران هم کمک کند که این کار را انجام دهند.

6- قدر و لیاقت شما محدود نیست

این حقیقت که شما زنده هستید و زندگی می کنید، باعث می شود که از شما یک انسان منحصر بفرد بسازد. اگر می خواهید در تمام مراحل زندگی از دیگران برتر باشید باید برای آن زحمت بکشید و تلاش کنید. همه افراد دارای استعدادها و توانایی هایی هستند که خودشان هم از آنها خبر ندارند. همه چیز را امتحان کنید تا بالاخره چیزی را که به آن علاقه دارید پیدا کنید. من به شدت اعتقاد به تغییر و تحول دارم. حتماً لازم نیست که در تمام طول عمر خود تنها یک کار را تکرار کنید. شیوه زندگی کردن خود را آنقدر تغییر دهید تا اینکه به راهی برسید که از صمیم قلب آنرا دوست می دارید.

7- جهان اطراف ما تغییر نمی کند

دنیا از شما تشکیل شده. هر فردی که بر روی این کره خاکی زندگی می کند، یک دنیای متفاوت در ذهن خود دارد. تو دنیا را همانند من نمی بینی و من هم دنیا را مانند تو و خیلی از افراد دیگر نمی بینم. بنابراین همه چیز در دنیا به شما بستگی دارد. حالا به من بگویید: برای تغییر دنیای خود قصد دارید چه کاری انجام دهید؟

8- هیچ کس مرا قبول ندارد

من به شما اطمینان دارم اما نظر من هیچ ارزشی ندارد، نظر هیچ کس مهم نیست؛ شما خودتان هستید که باید به خود اعتماد کنید. به محض اینکه به خودتان ایمان پیدا کردید دیگران هم به شما اعتماد پیدا می کنند، اما سعی کنید خودتان را به نظریات دیگران وابسته نکنید.

9- من هیچ وقت نمی توانم خیلی پولدار شوم

من این جمله را بارها و بارها از زبان دیگران شنیده ام. ذهن ما همان قدر پول در می آورد که انتظارش را دارد. اگر من دائماً به خودم بگویم: "هیچ راهی وجود ندارد که من بتوانم میلیونی پول در بیاورم" ذهنم دیگر دنبال راههای نمی گردد که از طریق آن بتوانم میلیون ها تومان پول بدست آورم. اصلاً مهم نیست که افکار شما تا چه حد بلند پروازانه باشد حتی اگر به نتیچه هم نرسید حداقل یک ایده جدید را خلق کرده اید.

10- هیچ کاری در این مورد از دستم بر نمی آید

ناآگاهانه است! شما می توانید جنبه های مختلف زندگی خود را تغییر دهید. برخی از افراد نمی توانند یک چنین نگرشی را در ذهن خود ایجاد کنید و این مسئله واقعاً شرم آور است. زندگی ممکن است دشواری های بسیار زیادی را داشته باشد و تصمیم گیری هم دل و جرات زیادی می خواهد، اما شما توانایی تغییر همه چیز را دارید. بدانید که از زندگی خود چه می خواهید، ببینید چه مراحلی را باید طی کنید و بعد هم همه چیز را تغییر دهید


نوشته شده توسط: موسی نایینی | آخرین ویرایش:- | نظرات ()

برچسب ها: 10 نگرش که مانع پیشرفت در زندگی می شود ،

اقتصاد بدون نفت، رویا یا واقعیت؟!

javahermarket

جمعه 30 فروردین 1392  12:04 ب.ظ

نوع مطلب :اقتصاد  ،موفقیت  ،

اقتصاد بدون نفت، رویا یا واقعیت؟!

 

موضوع اقتصاد بدون نفت که مقام معظم رهبری بر آن تأکید فرموده‌اند، موضوع مهمی است که همواره و پس از انقلاب، دغدغه مردم و مسئولان بوده است تا اتکای بودجه به نفت کاهش پیدا کند. وابستگی به نفت نیز مربوط به دوره اخیر نیست، بلکه از زمانی که نفت استخراج و صادر شد، این وابستگی ایجاد شد. البته در دوره رژیم قبل نیز تعمدی در این وابستگی وجود داشت.

به گزارش «تابناک»، زمانی هم که سمت و سوی اقتصاد به این سمت رفت استقلال از درآمدهای نفتی بسیار سخت است چراکه این فشار‌ها هم برای مردم دشوار بوده و هم کار را برای مسئولان سخت‌تر خواهد کرد. البته مشکلاتی هم پدید خواهد آمد. اما به نظر می‌رسد تحریم‌های موجود، فرصتی را برای مسئولان و مردم پدید آورده ‌تا اقتصاد کشور خیلی متکی به نفت نباشد. نکته اینجاست که درآمدهای مالیاتی موجود در کشور نیز واقعی نیست، یعنی درآمد‌ها نیز نفتی هستند، چراکه ‌غیرمستقیم به نفت و فروش آن بستگی داشته‌اند.

 در هر صورت با توجه به این‌که «عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد»، الان همین بحث تحریم‌های نفتی می‌تواند مسئولان و ملت ایران را به سمت استقلال از درآمدهای نفتی هدایت کند.

وابستگی به درآمدهای نفتی را باید کاهش دهیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این باره گفت: شاید یکی از آسیب‌های اقتصاد کشور اتکا به نفت است و از دیرباز این موضوع مورد توجه بوده است. محمد علی عبدالله‌زاده با بیان این مطلب گفت: تهدیدی که در سال گذشته از بابت تحریم‌ها و محدودیت در صادرات نفت ایران به‌وجود آمد، به نوعی موجب شد تا مجبور شویم به سمت برخی کسب درآمد‌ها از راه‌های دیگر برویم.

وی همچنین یادآور شد: کشورهای بسیاری هستند که نفت ندارند و درآمدهای دیگری را جایگزین کرده‌اند. این آسیب بزرگی است که همه چشم امید ما به درآمدهای نفتی است. باید هرچقدر که می‌توانیم این را کاهش دهیم.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان تأکید کرد: اگر می‌خواهیم نفت صادر کنیم باید این کار حساب شده باشد. حتی اگر هم نفت را می‌فروشیم، بهتر است که اداره کشور منوط به درآمد‌ها نباشد که اگر درآمدهای نفتی محقق نشد در اداره کشور به مشکل بخوریم.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به بررسی بودجه سال ۹۲ در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: این نکته مهم را باید در لایحه بودجه سال ۹۲ هم که در روزهای جاری در دست بررسی است تا حد امکان در نظر بگیریم تا وابستگی کشور به درآمدهای نفتی کاهش بیابد.

همچنین این نماینده مجلس همچنین درباره مذاکره ایران با آمریکا و فرمایش‌های مقام معظم رهبری در این ارتباط نیز گفت: بحث مذاکره با آمریکا از خطوط قرمز نظام است که کسی غیراز مقام معظم رهبری نیز نمی‌تواند درباره آن تصمیم بگیرد.

محمد علی عبدالله‌زاده در ادامه تأکید کرد: اما در این ارتباط باید به این مسأله اشاره کنم که تا زمانی که نگاه از بالا به پایین موجود باشد نمی‌توان کاری انجام داد. در یک مذاکره نیز تا زمانی که طرف مقابل با تبخ‌تر و غرور قصد گفت‌وگو دارد بی‌معناست.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان یادآور شد: مذاکره در فضایی معنا دارد که احساس کنید شما هم می‌توانید نظر خود را اعلام کنید و می‌توانید به نقطه تعادل برسید تا منافع هر دو طرف تامین شود. مذاکره‌ای که در آن امر و دستور باشد، بی‌معناست. کسی نمی‌تواند درباره برنامه‌های ما برای آینده بهتر کشور مانند استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای برنامه‌ریزی کند. این یک تحمیل است و در مذاکره نمی‌تواند براساس یک جریان یک‌سویه گفت‌وگو کرد.


نوشته شده توسط: موسی نایینی | آخرین ویرایش:- | نظرات ()

  • تعداد کل صفحات:2  
  • 1  
  • 2  
سیستم افزایش آمار هوشمند تک باکس

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو