ایران در انتهای جدول تجارت الکترونیکی

javahermarket

جمعه 30 خرداد 1393  03:47 ب.ظ

نوع مطلب :موفقیت  ،اقتصاد  ،

ایران در انتهای جدول تجارت الکترونیکی

 



     بازار دیجیتال- اگر تنها یک گشت کوچک در محتوای فارسی، فضای وب بزنید با سایت‌های مختلفی آشنا خواهید شد که فعالیتشان تنها در بخش تجارت الکترونیک خلاصه می‌شود. 

     آنقدر سایت‌های فروش اینترنتی در فضای مجازی کشور زیاد است که مشخص نیست کدام یک از دیگری برتر است یا به کدام‌یک می‌توان بیشتر اعتماد کرد. اما سوالی که با دیدن این انبوه سایت به ذهن خطور می‌کند این است که چرا با افزایش حجم سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و دعوت کاربران به خرید اینترنتی، پیشرفتی در حوزه تجارت الکترونیکی کشور حاصل نشده است. اثبات این ادعا هم، جایگاه ایران در رتبه‌بندی جهانی در زمینه حجم تجارت الکترونیک است. جدیدترین آماری که جایگاه ایران در حوزه تجارت الکترونیک را مشخص می‌سازد، اظهارات برخی مسوولان دولتی در ششمین همایش تجارت الکترونیک است. براین اساس گفته شده است که در سال 2010، ایران در تجارت الکترونیک در جایگاه 102 قرار داشته که این جایگاه در حال حاضر به رتبه 100 رسیده است. 

     دسترسی به یک آمار رسمی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در حوزه‌های مختلف و مخصوصا حوزه اقتصادی چندان کار آسانی نیست. حجم تجارت الکترونیکی در ایران با توجه به اینکه زیرمجموعه‌ای از اقتصاد کشور محسوب می‌شود از این قاعده مستثنا نیست.شاید به تنها آماری که در زمینه تجارت الکترونیک می‌توان به آن استناد کرد، مربوط به اظهارات مسوولان کشور در ششمین همایش ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی باشد.محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این همایش با اشاره به اینکه تجارت الکترونیکی بر کاهش بیکاری و افزایش تولید و اشتغال تاثیرگذار است، اظهار كرده بود که در سال 2010 رتبه ایران در تجارت الکترونیک دنیا 102 بود که اکنون به رتبه 100 رسیدیم و با وجود اینکه سرعت ما رو به جلو است اما از سرعت کمتری در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه برخورداریم. یکی دیگر از آمارهایی که در زمینه تجارت الکترونیک کشور در سال گذشته منتشر شد، مربوط به گزارش شرکت پست کشور بود.براساس اظهارات مسوولان شرکت پست، این شرکت از سال 82 مطالعه در زمینه تجارت الکترونیکی را در دستور کار خود قرار داده و در سال 86 بعد از اجرای آزمایشی، خرید و فروش اینترنتی را آغاز کرده است. در این مدت شرکت پست شش میلیون و 200 هزار سفارش خرید اینترنتی دریافت کرده و حجم تجارت الکترونیکی که به واسطه این شرکت انجام شده، به 67 میلیارد تومان رسیده است.این شرکت در سال گذشته نزدیک به دو میلیون سفارش خرید کالا با ارزش 30 میلیارد تومان دریافت کرده که در مقایسه با سال قبل از آن یعنی سال 89 از رشد نسبتا خوبی برخوردار بوده است. چرا که طی آن سال شرکت پست یک میلیون و 600 هزار سفارش خرید اینترنتی به ارزش کالایی 17 میلیارد تومانی گرفته بود.

 

 

     در حالی که حجم تجارت الکترونیک کشور‌ آن هم توسط شرکت پست به 67 میلیارد تومان (حدود 4 میلیون دلار) می‌رسد. حجم معاملات الکترونیکی دنیا در سال گذشته برابر با 3/8 تریلیون دلار بوده است.همچنین با توجه به تحقیقات صورت گرفته توسط شرکت Invesp، این شرکت پیش‌بینی کرده که میزان درآمدهای حاصل از تجارت الکترونیک در سال‌های آینده رشد چشمگیری خواهد داشت. این شرکت با توجه به بهبود زیرساخت‌ها، کاربران اینترنتی، افزایش خدمات اینترنتی و سایر شرایط موثر، میزان درآمد حاصل از تجارت الکترونیکی جهانی را تا سال 2015 پیش‌بینی کرده است. به گفته این شرکت، با رشد 5/20 درصدی، میزان فروش تا سال 2012 به 5/820 میلیارد دلار و و با رشد 106 درصدی، این میزان تا سال 2015 به 4/1 تریلیون دلار خواهد رسید. که این به نوبه خود افق پرامیدی برای تجارت الکترونیکی جهان و رشد اقتصاد جهانی محسوب می‌شود.(جدول شماره یک) شاید این فاصله زیاد میان حجم تجارت الکترونیک ایران با جهان نگران‌کننده به نظر برسد، اما مسوولان وزارت صنعت‌، معدن و تجارت و همچنین مسوولان وزارت ارتباطات اعلام می‌کنند که با در نظر گرفتن برنامه‌های ویژه، ایران به زودی در حوزه تجارت الکترونیک پیشرفت قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.برای مثال مسوولان وزارت ارتباطات اعلام کرده‌اند که در برنامه پنج ساله پنجم، پیش‌بینی شده تا ۲۰ درصد تجارت داخلی و ۳۰ درصد تجارت خارجی باید به صورت الکترونیک انجام شود و هم‌اکنون نیز دولت نگاه ویژه‌ای به موضوع تجارت الکترونیک دارد. 

     بسیار‌ی از مسوولان دولتی و خصوصی فعال در حوزه تجارت الکترونیک، اظهار می‌کنند که شاید ایران جایگاه مطلوبی در حوزه تجارت الکترونیکی نداشته باشد اما با یک نگاه گذرا به میزان فعالیت‌هایی که کاربران از طریق اینترنت انجام می‌دهند یا رشد بانکداری الکترونیک، می‌توان دریافت که کشور رشد خوبی در زمینه تجارت الکترونیک داشته است.عبدالکریم نعناکار، معاون سابق مرکز تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص وضعیت کشور در حوزه تجارت الکترونیک می‌گوید: «اگر نگاه گذرا به رشد سایت‌های فعال در زمینه خرید اینترنتی داشته باشید و همچنین رشد فعالیت بانکداری الکترونیک، متوجه خواهید شد که کشور در این زمینه قدم‌های قابل توجهی را برداشته است» به باور وی شاید علت اصلی عدم رشد و تاخیر در اجرای تجارت الکترونیک در کشور‌، به بی‌اعتمادی مدیران ارشد نسبت به تجارت الکترونیک باز گردد و اینکه آنها شناختی نسبت به این حوزه ندارند.نعناکار در ادامه با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌های تجارت الکترونیک در کشور می‌افزاید: «در حال حاضر بسیاری تاخیر در گسترش تجارت الکترونیک را به نبود امضای دیجیتال ارتباط می‌دهند و این درحالی است که از حدود یک سال پیش زیرساخت لازم برای ارائه امضای الکترونیک به کسب‌وکارهای مختلف فراهم شده است اما هیچ یک از فعالان به دلیل عدم آگاهی حاضر به استفاده از این امضا نیستند.»در همین زمینه احمد علم‌زاده‌، مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، بزرگ‌ترین عامل تاخیر در گسترش تجارت الکترونیک در کشور را به عدم همگرایی و هماهنگی بین ذی‌نفعان مختلف در بخش خصوصی و دولتی ارتباط می‌دهد و می‌گوید: شاید زیرساخت‌های انجام تجارت الکترونیک در کشور فوق العاده نباشد اما می‌توانم این اطمینان را بدهم که مسوولان مربوطه تمام تلاش خود را برای پیاده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه تجارت الکترونیک انجام داده‌اند اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب، بسیاری از این زیرساخت‌ها بدون استفاده مانده است.

 

 


نوشته شده توسط: موسی نایینی | آخرین ویرایش:جمعه 30 خرداد 1393 | نظرات ()

برچسب ها: تجارت ، تجارت الکترونیک ، فضا مجازی ،

راه‌های موفقیت در فروش اینترنتی

javahermarket

جمعه 30 خرداد 1393  03:36 ب.ظ

نوع مطلب :موفقیت  ،اقتصاد  ،راه رسم زندگی  ،

راه‌های موفقیت در فروش اینترنتی

گرایش‌های خرید در نقاط مختلف اروپا با یکدیگر تفاوت دارد. فروشندگان باید پیشنهاد‌های آنلاینشان را بر اساس نیازهای بازار هدف تنظیم کنند.
خرده‌فروشی در اروپا تحت تاثیر بحران اقتصادی بسیار آسیب دیده است، ولی خرده‌فروشان در عین اینکه توفان را پشت سر می‌گذارند نباید نسبت به روندهای طولانی مدت خرید بی‌توجه بمانند. خرید آنلاین در این مدت افزایش یافته است؛ طبق آخرین داده‌های جمع‌آوری شده در سال 2007، این بخش خرید در فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و هلند افزایش 31 درصدی داشته است. بعضی علائم، رشد ادامه‌دار فروش اینترنتی را در طول دوره رکود پیش‌بینی می‌کنند. برای مثال در دسامبر گذشته فروش آنلاین در انگلستان نسبت به مدت مشابه سال قبل30 درصد افزایش داشته است؛ با وجودی که فروش مغازه‌داران کاهش 4/1 درصدی نشان می‌دهد.
تحقیقات نشان می‌دهد که فروشندگان برای توسعه استراتژی‌های موفق فروش آنلاین در اروپا نیازمند درک عمیق فاکتورهایی همانند میزان دسترسی به اینترنت پرسرعت در میان مشتریان و تمایلات خرید، هستند که باعث ایجاد تفاوت میان بازارهای خرده فروشی در نقاط مختلف اروپا می‌شود. 
برای این تحقیق 20000 مشتری در چهار کشور اروپایی بزرگ و متفاوت از لحاظ فرهنگی شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس و نیز آمریکا به عنوان مرجع، مورد بررسی قرار گرفتند. هدف آگاهی یافتن از الگوها و تجارب خرید آنلاین و حضوری در میان خرده فروشان و کالاهای متفاوت بود.
مشخص شد که دسترسی به اینترنت پرسرعت می‌تواند منجر به افزایش فروش آنلاین شود. برای مثال فروش آنلاین در انگلیس همزمان با افزایش دسترسی به اینترنت پرسرعت دراین کشور به فروش آنلاین در آمریکا می‌رسد همین طور در آلمان دسترسی به اینترنت پرسرعت از 9 درصد در سال 2003 به 45 درصد در سال 2007 رسید و به‌دنبال آن فروش آنلاین از 6 بیلیون دلار به 13 بیلیون دلار افزایش یافت، اگر چه این رابطه در تمام بازارها یکسان نیست. 
برای مثال میزان دسترسی به اینترنت پرسرعت‌ها در فرانسه در سال 2007 با آلمان برابر بود؛ اما میزان فروش آنلاین در این کشور نصف فروش مشابه در آلمان بود. فاکتورهای دیگری همانند میزان اعتبار سیستم‌های تحویل در منزل و قوانینی مانند حقوق مشتریان برای بازگرداندن کالاها در صورت عدم رضایت از مواردی هستند که می‌توانند بر میزان فروش آنلاین تاثیرگذار باشند. یک خرده فروش باید قبل از ورود به بازار موانع احتمالی و احتمال غلبه بر آنها را ارزیابی کند تا ببیند آیا ورود به بازار برایش مقرون به صرفه است یا خیر.
در عین حال چنین فاکتورهایی نمایانگر تمام واقعیت نیستند. زمانی که برای تحقیق مورد بحث، پاسخ‌دهندگان را طبقه‌بندی کردند، در چهار بازار متفاوت اروپا رویکردها و تمایلات متفاوتی برای خرید آنلاین مشاهده شد. این تفاوت‌ها بیانگر این نکته هستند که خرده‌فروشانی که به دنبال آنلاین شدن یا افزایش فروش اینترنتی هستند، نه‌تنها باید قسمت‌های صحیحی از بازار را برای وارد شدن انتخاب کنند که در عین حال باید تفاوت‌های ملیتی را هم در تصمیمات خود دخیل کنند تا بتوانند یک سبد بازاریابی موفق را تشکیل دهند.
دو بخش که دارای یک تمایل طبیعی به سوی خرید آنلاین هستند، از میان بقیه محصولات سربر افراشتند. «خریداران 24 ساعته» خرید را دوست دارند و از اینترنت برای مشاهده ایده‌های جدید و نیز جست‌وجوی کالاها و خدمات مورد نیازشان استفاده می‌کنند. «افراد با وقت محدود» اینترنت را وسیله بدون دردسر خریدن کالاهای مورد نیازشان می‌دانند، ولی گروه‌های دیگری هم هستند که تا جایی که امکان دارد از خرید اینترنتی اجتناب می‌کنند. برای مثال «وفاداران به مغازه‌ها» از تجربه خرید به همراه دوستان و خانواده شان لذت می‌برند. «خریداران مضطرب» هم معمولا نسبت به کیفیت کالاها نگران هستند و ترجیح می‌دهند کالاهای خریدشان را خودشان ارزیابی کنند. گروه خریداران مشتاق به خرید اینترنتی در آلمان، انگلیس و آمریکا بسیار بیشتر از گروه مشابه در فرانسه و ایتالیا هستند. بسیاری از خریداران در فرانسه و ایتالیا نسبت به قیمت، برند و خدمات ارائه شده حساس هستند، ولی هیچ گرایش خاصی به خرید آنلاین یا غیر آنلاین ندارند.
خرده فروشان ابتدا باید جامعه هدف خود را مشخص کنند و سپس استراتژی‌های‌فروش آنلاینشان را در راستای برآوردن نیازهای آن جامعه تنظیم کنند. برای مثال در میان خریداران لباس، هفت گروه مشتریان شناسایی شدند). خرده فروشان می‌توانند از بازار بزرگ آلمان و انگلستان که به خرید آنلاین تمایل دارند، بهره ببرند. که البته این کار از طریق مهیا کردن محتوای وب خوب و جالب برای دوستداران خرید و مد 24 ساعته و توسعه فرآیندها و قابلیت اعتماد برای خریداران دچار کمبود وقت امکان‌پذیر است (0). اگرچه باید میان پاسخ دادن به نیازهای این دو گروه هم تعادل برقرار شود؛ چرا که برای مثال ویدئوهای تبلیغاتی وقت گیر و با کیفیت بالا که مورد پسند گروه اول است، ممکن است باعث ناراحتی گروه دوم شود که همیشه دچار کمبود وقت هستند. در کشورهایی که طرفداران خرید آنلاین نسبت به بقیه خریداران در اقلیت هستند، خرده‌فروشان می‌توانند در جهت جذب گروه‌های خاصی از خریداران سرمایه‌گذاری کنند.
برای مثال در فرانسه خرده‌فروشانی که می‌خواهند میزان فروش آنلاینشان را گسترش دهند باید تصمیم بگیرند که چگونه نیازهای «چانه زن‌های حساس به قیمت» را (که 24 درصد خریداران فرانسوی را شامل می‌شوند و معمولا در فروشگاه‌ها برای یافتن مناسب‌ترین قیمت می‌گردند) با یافتن روش‌های آنلاین برای ایجاد همان حس جست‌وجو در فروشگاه‌ها برآورده کنند و اینکه کلا آیا یافتن روشی برای جذب این‌گونه خریداران به اندازه کافی برایشان سود به همراه دارد یا خیر.
این بخش‌بندی کاربران اروپایی به خرده‌فروشان امکان طراحی استراتژی‌های بازاریابی مناسب را با ترکیب مناسبی از فروش در مغازه‌ها و کانال‌های توزیع آنلاین برای بازارهای هدف فراهم می‌کند. همزمان با تمایل بیشتر خریداران به خرید آنلاین، تنظیم مجدد پیشنهادهای فروش بر مبنای نیازهای جدید ضروری می‌شود. با وجود فشاری که رکود اقتصادی به کاربران وارد می‌کند و آنها را نسبت به چگونگی خرج کردن پولشان حساس تر از پیش می‌کند، فشار بر خرده فروشان برای بازاریابی کالاها به شیوه‌هایی هوشمندانه و کارا نیز افزایش می‌یابد.

نوشته شده توسط: موسی نایینی | آخرین ویرایش:جمعه 30 خرداد 1393 | نظرات ()

برچسب ها: تجارت ، فروشگاه اینترنتی ، موفقیت ،

کسب و کارهای موفق با “طرح تجاری” شروع نمی شوند

javahermarket

جمعه 30 خرداد 1393  01:01 ب.ظ

نوع مطلب :موفقیت  ،اقتصاد  ،

کسب و کارهای موفق با “طرح تجاری” شروع نمی شوند

خیلی از دوستان از من سوال می کنند که برای موفقیت در یک کسب و کار، چگونه باید طرح تجاری خود را تنظیم کنند، از چه روشی استفاده کنند، چه ابزارهایی برای تهیه طرح تجاری استفاده کنند و خلاصه این موضوع طرح تجاری شده دغدغه اصلی و درگیری ذهنی همه. تا صحبت از شروع یک کسب و کار جدید می شود، اولین سوال این است که آیا طرح تجاری آماده کردی؟

آیا وجود یک طرح تجاری جامع و مفصل برای شروع و موفقیت یک تجارت جدید، تا این اندازه مهم است؟ ادامه این مقاله، نظر شما را به کلی نسبت به این موضوع عوض خواهد کرد. این مقاله حاصل مطالعه و بررسی صدها کارآفرین موفق از سراسر جهان است تا از رمز و راز موفقیت آنها سر در بیاوریم.

یکی از جالب ترین یافته های این تحقیق این بود که حدود 70 درصد کارآفرین هایی که یک نتیجه موفق از خود ارائه کرده اند (از قبیل شروع یک تجارت موفق یا عرضه سهام موفق یا فروش چشمگیر و غیره)، کار خود را با یک «طرح کسب و کار» آغاز نکرده اند؛ بلکه تجارت خارق العاده آنها در جای دیگری متولد شده است؛ جایی که ما آن را قلب می نامیم.

آنها کار خود را نه با سند و طرح بلکه با یک احساس و بینش ژرف شروع کرده اند. داشتن اهداف روشن در کنار شور و اشتیاق بسیار زیاد، باعث می شود در طول روز، زمان کمتری به نوشتن ایده ها و کاغذبازی اختصاص یابد و در عوض وقت بیشتری صرف پیاده سازی ایده ها شود.

این سخن بدان معنا نیست که هر طرح و برنامه ای لزوماً بد و نامناسب است، بلکه این مفهوم از آن بر می خیزد که تلاش هایی که صرف نگارش یک طرح «کامل» کسب و کار می شود، معمولاً به جای این که تقریباً درست باشند، اغلب کاملاً نادرست از آب در می آیند!

یکی از مشکلات رایج این حوزه آن است که در تهیه طرح کسب و کار، آن محتوایی که اغلب نگاه و تمرکز افراد را به خود جلب می کند، با آنچه که در دنیای واقعیت ها بروز خواهد کرد، همخوانی اندکی دارد.

در بسیاری از طرح های اولیه، هدف اصلی عبارت است از دستیابی به برخی بازارهای بسیار عظیم. معمولاً سرمایه گذاری های صورت گرفته در این طرح ها هم در راستای همین هدف توجیه می شود.

دوست من همیشه یک مثال فرضی از این قضیه مطرح می کن: فروش یک قالب صابون به قیمت یک دلار، در هر ماه، به فقط 5 درصد مردم کشور چین. این کسب و کاری است که نزدیک به 100 میلیون دلار ارزش دارد! همه چیز روی کاغذ جالب و وسوسه انگیز است اما در عمل چه؟

با توجه به این که در آغاز راه اندازی یک کسب و کار، ما با منابع محدودی روبرو هستیم، بهترین محتوای طرح کسب و کار عبارت است از دنیای واقعی اطلاعات بر اساس آزمایش هایی که پیشتر بر آن صورت گرفته است.

این آزمایش ها الزاماً پیچیده و دشوار نیستند. شما به یک سری محک های ساده و تکرارشونده نیاز دارید که به آسانی بتوان آنها را اندازه گیری کنید.

این آزمایش ها و نتایج برخاسته از آن، موقعیت تان را به شما نشان می دهد و این که آیا برنده هستید یا خیر.

این قضیه فقط مربوط به شروع یک شغل نیست. معماری استراتژیک هر کسب و کار باید حقایق مختلفی را از دنیای واقعی آزمون ها بگیرد تا در ادامه، بتواند مسیر صحیح را ادامه دهد.

این همان چیزی است که هنری مینتزبرگ (Henry Mintzberg)، یکی از چهره های تاثیرگذار در حوزه تئوری استراتژی رقابتی، از آن به عنوان استراتژی در حال تکوین یاد می کند.

Mats Lederhausen، که پیشتر مدیر بخش راهبرد جهانی مک دونالد بوده است، جمله جالبی در این خصوص دارد. وی می گوید: بزرگ بیاندیش، کوچک آغاز کن سپس برای شکست های سریع آماده باش.

بنابراین شما خیلی نگران طرح کسب و کار نباشید، اما به هر حال برای این که اندیشه های خود را مدیریت کنید، سرمایه گذاران را به داشتن آینده ای درخشان امیدوار نمایید و فعالیت های تیم خود را منسجم تر کنید، به این نکات توجه داشته باشید:

1. قلب و هدف خود را به روشنی و با جزئیات فراوان مشخص کنید.

این گزینه را هر چه که بنامید: بینش، قلب یا هدف ، باید به صورت کاملاً شفاف تبیین شود.

2. مهمتر از هر ایده و طرحی، «تیم» است.

سه اولویت اصلی هر کسب و کار عبارت است از نیروی انسانی، سپس نیروی انسانی و در آخر، باز هم نیروی انسانی.

3. بزرگ بیاندیش، کوچک آغاز کن سپس برای شکست های سریع آماده باش.

طبق توصیه Lederhausen، اولین گام مهم «آغاز کوچک» را به گونه ای صحیح و حساب شده تنظیم کنید. این گام اغلب عبارت است از مشاهده تمایل مردم به خرید یا حداقل سبک سنگین کردن محصول شما.

4. بر محصولات عالی تمرکز کنید.

حداقل برای شروع کار، ببینید چگونه می توانید بالقوه «بهترین» باشید. همین یک نکته تقریباً همیشه موفق آمیزتر از آن است که شما بخواهید عملکردی مانند دیگر فروشندگان در پیش بگیرید.

5. مدل کسب و کار خود را بشناسید.

این که شما چگونه پول در می آورید، بسیار مهم تر از صفحات اکسلی است که پر از اعداد و ارقام بوده و در آنها پیش بینی های مالی و مسائلی از این دست یافت می شود! به جای این کارها، اصلی ترین راهی که شما از طریق آن پول در می آورید را بشناسید. این راه می تواند معامله، تبلیغات، پذیرش اشتراک یا هر چیز دیگری باشد.

اگر چه در یک رویکرد ساخت یافته، این توصیه ها و راهکارها مفید و قابل استفاده است ولی اغلب همین ها، مخاطب را به بیراهه می کشانند، آن هم به این دلیل که بر «طرح کسب و کار» و تکمیل آن بیش از حد و به صورت اغراق شده تاکید می شود.

پیش از آشکار شدن واقعیت کسب و کار و شناسایی فضایی که بر حرفه شما سایه انداخته، طرح کسب و کار خیلی چاره ساز نیست. انسان ها پس از تکمیل طرح هایی که در دست دارند، احساس کامیابی می کنند ولی در عوض این طرح ها واقعاً چه چیزی به آنها می دهد و چه چیزی به آنها می افزاید؟ پر کردن کاربرگ ها (worksheet) هرگز نمی تواند جایگزین شور و علاقه شما در کسب و کارتان باشد.

قلب را فراموش نکنید. ما در بررسی مشاغل مختلف به این نتیجه رسیده ایم که وقتی یک حرفه، آن قلب واقعی را ندارد و متصدیان کار هم شور و حالی برای دست یازیدن به اهداف از پیش تعیین شده در خود نمی بینند، «طرح کسب و کار» ارزش اندکی خواهد داشت.


نوشته شده توسط: موسی نایینی | آخرین ویرایش:جمعه 30 خرداد 1393 | نظرات ()

برچسب ها: تجارت ، تجارت الکترونیک ، موسسات مالی ، تبلیغات ،
  • تعداد کل صفحات:2  
  • 1  
  • 2  
سیستم افزایش آمار هوشمند تک باکس

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات